صفحه: 31تا 56
نشریه: فصلنامه علمی ترویجی علوم و فنون مرزی
شماره : 22 دوره هشتم پاییز 1396
نویسندگان: ابراهیم قربانی ,محمد جوانمرد ,علی ابراهیمی ,
کلیدواژگان:
چکیده مقاله:
در حال حاضر با رشد روزافزون فروشگاههای مجازی در بستر اینترنت، تبلیغ، ترویج، توزیع و فروش انواع کالای قاچاق با استفاده از تواناییهای این بستر با سرعت در حال گسترش است. مبارزات گسترده با کالای قاچاق و قاچاقچیان از سوی دستگاههای دخیل در فضای حقیقی موجب گردیده که سوداگران با انتقال بساط تجاری خود به فضای مجازی؛ مراکز آنلاین (برخط) را جهت تبلیغ و فروش محصولات جدید قاچاق برگزیده¬اند. تحقیق حاضر به بررسی نقش فضای مجازی در افزایش ورود کالای قاچاق از مرزهای شهرستان ارومیه پرداخته است. پژوهش حاضر از نوع توصیفی- تحلیلی، به لحاظ شیوه انجام پیمایشی و ازنظر هدف، از نوع پژوهشهای کاربردی میباشد. جامعه آماری تحقیق شامل کلیه شاغلین بازارچههای مرزی و فروشگاههای درجه 1 سطح شهرستان ارومیه به تعداد 408 فقره بوده که 205 نفر به روش نمونهگیری تصادفی ساده بهعنوان حجم نمونه انتخاب و پرسشنامه محقق ساخته تحقیق مشتمل بر 12 مؤلفه و چهار گویه تحقیق را تکمیل نمودند. برای تجزیهوتحلیل دادهها از نرمافزار Spss و آزمون آماری t استفادهشده است. یافتهها نشان میدهد کلیه ابعاد چهارگانه مربوط به پرسشنامه تحقیق (1- گریز از پرداخت حقوق و سهم دولت، 2- تبلیغ و بازاریابی گسترده در فضای مجازی، 2- محدودیت در برخورد با فروشگاههای مجازی و 4- افزایش روزافزون کاربران شبکههای مجازی) در افزایش ورود کالای قاچاق تأثیرگذار بوده که عدم برخورد با فعالان به جهت نبود محل تجاری مشخص و ضعف در قوانین و مقررات جاری دارای بیشترین نقش و افزایش روزافزون کاربران شبکههای مجازی دارای کمترین نقش در افزایش ورود کالای قاچاق از مرزها میباشد. نتایج تحقیق نشان داد که فضای مجازی تأثیر و نقش بسزایی در گسترش ورود کالای قاچاق از مرزهای شهرستان ارومیه داشته است