زمینه و هدف: مقام معظم رهبری (مدظله العالی) پژوهشهای پیشبرنده و منتهی به اجرا در تمام زمینهها را مورد تأکید قرار دادهاند؛ چنانکه همین سَبک را در ” بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی” مطرح کردهاند. تحقیق حاضر با هدف ارائه الگوی ارزیابی عملکرد فرماندهان و مدیران مبتنی بر بیانیه گام دوم انقلاب از نظر مدیران و فرماندهان ستاد فرماندهی انتظامی استان آذربایجان غربی صورت پذیرفت است.
روش: تحقیق حاضر ترکیبی و از نوع تحقیقات اکتشافی (آمیخته) میباشد. جامعهمورد مطالعهدربخشکیفی پژوهشکه بر اساس نظریه دادهبنیاد صورت گرفت، شامل 9 نفر خبرگان (معاونین و روسای ادارات فرماندهی انتظامی استان آذربایجان غربی که بر اساس اصل اشباع نظری)ودر بخشکمیشامل49 نفر از کلیهفرماندهان و مدیران ارشد شاغل در ستاد فرماندهی انتظامی استان آذربایجان غربی بود که با استفاده از روش نمونهگیری تمامشمار به عضویت اعضای نمونه آماری تحقیق انتخاب شدند. برای محاسبهپایایی پرسشنامه بخش کیفیازروشپایاییبیندوکدگذار با نتیجه نهایی (%72) و برایمحاسبهپایایی بخش کمیازضریبآلفایکرونباخ با نتیجه نهایی (83/0)استفاده شده است.
یافتهها: یافتههای حاصلازتحلیلمحتوایمصاحبههانشانداددر فرایند ارزیابی عملکرد فرماندهان و مدیران با رویکرد بیانیه گام دوم انقلاب بایستی تعداد 7 بعد، 27 مولفه و 122 شاخص (مفهوم) مد نظر باشد.
نتیجهگیری: نتایج بهدست آمده نشان داد ترتیب اولویت ابعاد شناسایی شده در ارزیابی عملکرد مدیران و کارکنان فرماندهی انتظامی استان آذربایجان غربی با رویکرد بیانیه گام دوم انقلاب به صورت 1- مدیریت جهادی، 2- ترویج سبک زندگی ایرانی- اسلامی، 3- جانشین پروری (جوانگرایی وتوانمندسازی جوانان)، 4- تکیه بر دین و اخلاق، 5- توجه به علم و پژوهش، 6- مسئولیتپذیری و پاسخگویی و در نهایت 7- فرهنگی تربیتی خواهد بود.
زمینه و هدف: بهبود مستمر عملکرد سازمانها، نیروی عظیم همافزایی برای توسعه و ایجاد فرصتهای تعالی سازمانی را به همراه داشته و بدون اندازهگیری و ارزیابی امکانپذیر نیست. تحقیق حاضر با هدف ارزیابی عملکرد مالی و غیرمالی دفاتر الکترونیک پلیس10+ استان آذربایجان غربی انجام شد.
روششناسی: این پژوهش از حیث روش، توصیفی- تحلیلی و از لحاظ گردآوری دادهها از نوع تحقیقات پیمایشی بود. جامعه آماری تحقیق، کلیه کارکنان دفاتر خدمات الکترونیکی انتظامی پلیس 10+ و به تعداد 85 نفر بوده که به صورت تمامشمار به عضویت نمونه آماری انتخاب و پرسشنامه محققساخته تحقیق با ضریب پایائی 80/0 را تکمیل نمودند. دادههای تحقیق با بهرهگیری از روش فرایند تحلیل سلسله مراتبی و استفاده از نرمافزار Expert Choice وزندار گردیدند. از تکنیک TOPSIS نیز جهت رتبهبندی دفاتر استفاده شد.
یافتهها: رتبهبندی ابعاد تحقیق نشان داد که در بین ابعاد ششگانه کارت امتیازی متوازن، بعد مشتری از اهمیت بسیار بالایی برخوردار میباشد و برنامهریزی و سرمایهگذاری اصلی دفاتر بایستی بر روی مهمترین بعد یعنی بعد مشتری صورت پذیرد.
نتایج: نتایج نشان داد ابعاد مربوط به نیروی انسانی، مالی، فرآیندهای داخلی، مدیریت و توسعه و نوآوری به ترتیب به عنوان ابعاد تاثیرکذار در ارزیابی عملکرد دفاتر مطرح میباشند. در این ارزیابی شعبه امینی ارومیه رتبه اول و شعبه رجایی چالدران رتبه آخر را کسب نمودند. نتایج کلی بیانگر این بود که موفقیت مرهون اهمیت دادن به اولویتها است.