چکیده
قدرت رسانهها در ساماندهی و تأثیرگذاری بر سیاست، اجتماع، اقتصاد، فرهنگ و افکار عمومی، اهمیت قابل توجهای یافته است. پژوهش
حاضر با هدف بررسی نقش رسانه مجازی در کاهش تصادفهای رانندگی از دید کارکنان پلیس راهور و پلیس راه فرماندهی انتظامی استان آذربایجان غربیانجام شد. تحقیق حاضر از نظر هدف، کاربردی؛ از حیث روش، توصیفی- پیمایشی و از لحاظ گردآوری دادهها بهصورت میدانی و با بهرهگیری از پرسشنامه روا و پایای محققساخته انجام شد. جامعه آماری شامل 75 نفر افسران ارشد و کارشناسان تصادفات پلیس راهور و پلیس راه استان آذربایجان غربی بوده که کلیه کارکنان با استفاده از روش نمونهگیری تمامشمار بهعنوان اعضای نمونه آماری انتخاب شدند. بهجهت تجزیه و تحلیل دادهها از نرمافزار SPSS22و آزمون آماری تی تکنمونهای استفاده شد. یافتهها نشان داد هر چهار مؤلفه تحقیق: 1- آگاه سازی؛ 2- ارائه تولیدهای خاص؛ 3- مشارکت اجتماعی و 4- مسئولسازی از طریق رسانه مجازی با اطمینان 99 درصد در کاهش تصادفهای رانندگی نقش دارند. نتایج تحقیق بیانگر این بود که آگاه سازی از طریق رسانه مجازی با میانگین 01/17 دارای بیشترین نقش (بسیار زیاد) و مسئولسازی از طریق رسانه مجازی با میانگین 56/14 دارای کمترین نقش در کاهش تصادفهای رانندگی هستند.