نشریه: دانش مبارزه با مواد مخدر
شماره : 2 دوره 6 پاییز و زمستان 1397
نویسندگان: ابراهیم قربانی
چکیده:
در روزگار کنونی و به جهت رشد سریع فناوریهای اطلاعاتی و ارتباطاتی نوین و از همه مهمتر گسترش کاربران فضای مجازی، شرایط و روشهای کسب و کار و سبک تبلیغات جذب مشتریان مواد مخدر، مدام در حال تغییر و تحول است. بازاریابی مجازی یا بازاریابی الکترونیکی یکی از گزینههایی است که توانسته است در گسترش بازار مواد مخدر و ترویج اعتیاد نقش بسزایی داشته باشد. هدف از تحقیق حاضر بررسی روشهای بازاریابی مجازی (تبلیغات اینترنتی) در توسعه کسب و کار باندها و شبکههای مواد مخدر میباشد. پژوهش حاضر که از حیث روش از نوع توصیفی- تحلیلی و از لحاظ گردآوری اطلاعات از نوع کتابخانهای میباشد؛ با بررسی ادبیات موضوع و کاوش در مقالات و تحقیقات پیشین انجام شده است. یافتهها نشان داد بازاریابی اینترنتی مواد مخدر، میتواند مبتنی بر روشهای 1- طراحی و راهاندازی صفحات مبتنی وب، 2- استفاده از بنرهای تبلیغاتی ثابت، انیمیشن و کلیکخور، 3- استفاده از هویت افراد مشهور در امر تبلیغ، 4- ایجاد انجمنها و تالارهای مباحثه، 5- ایجاد چترومها، 6- استفاده از تبلیغات کلیکی در بستر اینترنت، 7- ایمیل مارکتینگ، 8-استفاده از تیزرها و فیلمهای تبلیغاتی، 9- راهاندازی کانالهای تبلیغاتی در شبکههای اجتماعی و در نهایت 10- استفاده از تبلیغات سمعی در وبسایتها و شبکههای اجتماعی باشد. نتایج نشان میدهد بازاریابی مجازی یا به عبارتی بازاریابی الکترونیک و اینترنتی سبب بهبود فرایندهای کسب و کار باندها و شبکههای مواد مخدر از جمله 1- اختفای هویت مجرمان،2- دسترسی آسان و 24 ساعته به محصولات و خدمات برای مشتریان، 3- از بین بردن واسطه ها در بازار و فروش مستقیم، 4- سرعت و کثرت بازاریابی و جذب مشتریان جدید و .... میشود. دانلود