بررسی و تحلیل مؤثرترین موانع موجود در امر مبارزه با قاچاق مواد مخدر و روان‌گردان (موردمطالعه: مرز تمرچین شهرستان پیرانشهر)

صفحه: 113تا 136

نشریه: فصلنامه علمی ترویجی علوم و فنون مرزی

شماره : 25 دوره نهم شهریور 1397

نویسندگان: ابراهیم قربانی ,ابوالفضل پورمنافی ,میر سعید موسوی ,

چکیده مقاله:
پیرانشهر یکی از شهرهای مرزنشین استان آذربایجان غربی به شمار می‌آید که به جهت همسایگی با کشور عراق و قرار گرفتن در شاهراه اصلی ورود به کشورهای حاشیه دریای مدیترانه به‌عنوان مهم‌ترین منطقه نه‌تنها در سطح استان آذربایجان غربی، بلکه در سطح کشور محسوب می شود که حالا مورد طمع مافیای قاچاق مواد مخدر و روان‌گردان‌ها قرارگرفته است. تحقیق حاضر به بررسی و تحلیل موانع مؤثر در مبارزه با پدیده قاچاق مواد مخدر و روان‌گردان در مرز تمرچین شهرستان پیرانشهر پرداخته است. پژوهش حاضر توصیفی- پیمایشی و از نوع تحقیقات کاربردی می‌باشد. جامعه آماری این تحقیق شامل تعدادی از افسران ارشد ستاد فرماندهی انتظامی استان آذربایجان غربی، پیرانشهر و پلیس مبارزه با مواد مخدر استان آذربایجان غربی می باشد که برابر جدول مورگان و با استفاده از روش نمونه‌گیری طبقه‌ای و رعایت نسبت نمونه انتخابی، تعداد 93 نفر به‌عنوان حجم نمونه انتخاب و پرسشنامه محقق ساخته موانع مبارزه با قاچاق با ضریب پایایی 88/0، مشتمل بر 14 گویه و 3 فرضیه تحقیق را تکمیل نمودند. به‌منظور تجزیه‌وتحلیل اطلاعات از نرم‌افزار SPSS و آزمون‌های آماری کااسکور و فریدمن استفاده گردید. یافته‌ها نشان می‌دهد ضعف در تجهیزات اداری و گمرکی، عدم نظارت دقیق در فرایند کنترل و بازرسی و ضعف در آموزش نیروی انسانی به ترتیب مؤثرترین موانع در مبارزه با قاچاق مواد مخدر و روان‌گردان در مرز تمرچین شهرستان پیرانشهر به شمار می‌آیند.

دانلود

مبارزه با مواد مخدر در فضای سایبر؛ مطالعه ساختار و اقدامات پلیس ایران با شش کشور پیشرو در امر مبارزه با جرایم سایبری

صفحه: 112تا 133

نشریه: فصلنامه علمی ترویجی مطالعات بین المللی پلیس

شماره : 33 دوره هشتم بهار 1397

نویسندگان: ابراهیم قربانی ,

چکیده مقاله:
زمینه و هدف: امروزه پیشرفت فناوری، جهانی‌شدن تجارت و سهل¬الوقوع بودن جرایم امنیتی در بستر فناوری‏های نوین ازجمله ارتکاب جرایم مربوط به مواد مخدر و روان‌گردان در بستر اینترنت، پلیس و دستگاه¬های امنیتی در کشورهای دنیا را با چالش‏های بسیاری مواجه نموده است. جرایمی که به‌آسانی در بستر اینترنت وقوع یافته و احتمال ورود و پی¬جویی این جرایم و درنهایت ردیابی و دستگیری مجرمان را با دشواری¬هایی روبرو نموده است. تحقیق حاضر به بررسی و مقایسه تطبیقی اقدامات پلیس ایران با برخی از کشورها از حیث مبارزه با مواد مخدر در فضای سایبر پرداخته است. روش: مقاله حاضر با استفاده از روش توصیفی- تحلیلی و با استفاده از منابع کتابخانه¬ای و الکترونیکی انجام شده است. یافته¬ها: یافته¬ها نشان می¬دهد که در سال¬های اخیر کشورهای پیشرو در امر مبارزه با جرایم سایبری ازجمله آمریکا اقدامات مناسبی را در جهت مبارزه با این پدیده در بستر اینترنت داشته¬اند. نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران نیز با درک مسئله و بحران مواد مخدر در فضای سایبر، اقدامات مؤثری را از قبیل تشکیل دوایر مبارزه با مواد مخدر در بستر اینترنت، جذب و آموزش و به‌کارگیری نیروهای زبده در جهت شناسایی و انهدام شبکه¬ها و باندهای فعال سایبری در حوزه مواد مخدر داشته که بازتاب روانی و رسانه¬ای قابل‌توجهی را نیز در پی داشته است. نتایج: نتایج حاصله نشان می¬دهد که نوعی ناهماهنگی بین اقدامات پلیس¬های پیشرو در امر مبارزه با جرایم سایبری وجود داشته و بایستی نوعی تبادل اطلاعات، انتقال تجربیات و یکسان‌سازی اقدامات مبارزه¬ای با توجه به شرایط اکولوژیک، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی کشورهای پیشرو در امر مبارزه با جرایم سایبری صورت پذیرد.

ارائه الگوی واکنش سایبری برای کمک به حل مسئله اعتیاد به موادمخدر در فضای مجازی

صفحه: 59تا 80

نشریه: فصلنامه علمی پژوهشی پژوهش های اطلاعاتی و جنایی

شماره : 51 دوره سیزدهم پاییز 1397

نویسندگان: ابراهیم قربانی ,

چکیده مقاله:
تبلیغ، ترویج، توزیع و فروش انواع موادمخدر با استفاده از بستر اینترنت با سرعت در حال گسترش است و در این میان، فضای مجازی به مراکزی برخط جهت تبلیغ و فروش محصولات جدید مخدر تبدیل شده است. پژوهش حاضر با هدف ارائه یک مدل واکنشی در جهت غلبه بر کارکردهای فضای سایبر در گسترش ارتکاب جرائم موادمخدر صورت گرفته است. روش تحقیق حاضر، پیمایشی و از نوع تحقیقات کاربردی است. جامعۀ آماری شامل کلیۀ کارشناسان ارشد اجتماعی و فرهنگی دستگاه های مبارزه در امر اعتیاد و موادمخدر شهرستان ارومیه به تعداد 117 نفر بوده که با استفاده از فرمول کوکران، تعداد 90 نفر به عنوان نمونۀ آماری انتخاب و پرسش‌نامۀ محقق ساخته با ضریب پایایی 88/0 را تکمیل کردند. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات پرسش‌نامه، از نرم افزار SPSS20 استفاده شد. یافته ها نشان می دهد که تمامی ابعاد و مؤلفه‌های مدل ارائه ‌شده در تحقیق حاضر، می تواند تأثیر بسزایی در کاهش جرائم موادمخدر که ناشی از کارکردهای فضای سایبر هستند، داشته باشد. همچنین، نتایج بیانگر تأثیر بسزای کارکردِ آگاه‌سازیِ مجازی در خصوص عواقب ناشی از اعتیاد به موادمخدر و جرائم برگرفته از آن است.

دانلود