تحلیل نقش فضای مجازی در گرایش به اعتیاد کارکنان سازمان‌های دولتی

فضای مجازی، از جمله عواملی می­باشد که در سال­های اخیر سهم بسیار زیادی در گرایش به اعتیاد به انواع مواد مخدر و روانگردان در بین اقشار گوناگون جامعه داشته است. پژوهش حاضر با هدف تحلیل نقش فضای مجازی در گرایش به اعتیاد کارکنان سازمان­های دولتی استان آذربایجان­غربی انجام شده است. تحقیق حاضر از نظر هدف، کاربردی و از لحاظ روش، توصیفی است و برای گرد­آوری آمار و  اطلاعات به صورت میدانی از پرسش­نامه استفاده شده است. جامعۀ آماری شامل تمامی معتادان شاغل، بازنشسته و اخراجی از سازمان­های دولتی به تعداد 80 نفر است که به صورت تمام­شمار به عضویت نمونۀ آماری تحقیق انتخاب شدند. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از نرم­افزارSpss  استفاده گردید. یافته­ها نشان داد متغیرهای تحقیق: 1- اشتراک نظرات مثبت توسط کاربران در خصوص انواع مواد مخدر و روانگردان در فضای مجازی، 2- تبلیغات مثبت شبکه­های مجازی در خصوص انواع مواد مخدر و روانگردان در فضای مجازی، 3-  حمایت­های مجازی- اجتماعی در خصوص انواع مواد مخدر و روانگردان در فضای مجازی و 4-  اطلاعات ارایه شده در خصوص شیوه­های تولید و استفاده از مواد مخدر و روانگردان در فضای مجازی، نقش بسزایی در گرایش به اعتیاد کارکنان سازمان­های دولتی دارند. نتایچ نشان داد که در بین ابعاد تحقیق، بیشترین نقش در گرایش به اعتیاد کارکنان سازمان­های دولتی مربوط به تبلیغات مواد مخدر در شبکه­های مجازی با میانگین 26/3 و کمترین نقش در گرایش به اعتیاد کارکنان سازمان­های دولتی مربوط به مؤلفۀ اشتراک نظرات کاربران شبکه­های مجازی با میانگین 61/1 می­باشد.

بررسی نقش اقدامات پلیس در موفقیت برنامه‌های مقابله با توزیع مواد مخدر

هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش اقدامات پلیس در موفقیت برنامه‌های مقابله با توزیع مواد مخدر در شهرستان ارومیه به انجام رسید. روش: این مطالعه از نظر هدف کاربردی، از لحاظ روش توصیفی- پیمایشی و از لحاظ گرد‌آوری آمار و اطلاعات به صورت میدانی و از طریق پرسشنامه تهیه شد. جامعه آماری این تحقیق کلیه شهروندان عادی 15-64 ساله، معتادین، محکومین زندانی و مبارزین با مواد مخدر (پلیس) در شهرستان ارومیه و به تعداد 385485 نفر بوده که با استفاده از فرمول کوکران تعداد 383 نفر با روش نمونه‌گیری در دسترس به عضویت نمونه آماری تحقیق انتخاب و پرسشنامه‌ی محقق ساخته تحقیق با ضریب پایایی 811/0 را تکمیل نمودند. جهت تحلیل و بررسی متغیرهای پژوهش، از نرم‌افزار تحلیل آماری SPSS استفاده شد.یافته‌ها: یافته‌ها نشان داد 1- برنامه‌های مبتنی بر فعالیت‌های فرهنگی- اجتماعی، 2- برنامه‌های مبتنی بر اقدامات اطلاعاتی- عملیاتی، 3- برنامه‌های مبتنی بر تقویت ساختار و ارتقاء توان منابع انسانی، 4- برنامه‌های مبتنی بر فعالیت‌های مطالعاتی و تحقیقاتی، 5- برنامه‌های مبتنی بر پیگیری‌های حقوقی و قضایی، 6- برنامه‌های مبتنی بر اقدامات و فعالیت‌های سایبری توانسته‌اند در جهت مقابله با توزیع مواد مخدر در استان آذربایجان غربی نقش داشته باشند. نتایج: نتایج نشان داد که 1- برنامه‌های مبتنی بر فعالیت‌های فرهنگی- اجتماعی دارای بیشترین و برنامه‌های مبتنی بر اقدامات و فعالیت‌های سایبری دارای کمترین نقش در مقابله با توزیع مواد مخدر از نظر پاسخگویان می‌باشند
 
ادامه مطلب ...

مواد روانگردان نوظهور: مرور سیستماتیک کانابینوییدهای سنتزی

هدف: در سال ­های اخیر، ظهور کانابینوییدهای سنتزی، تبلیغات فریبنده، و فروش در فضای مجازی موجب گرایش جوانان به مصرف آن­ ها شده است. دفتر مقابله با جرم و مواد مخدر سازمان ملل شیوع مصرف این ترکیبات را چالش مهم جهان در خصوص سلامت عمومی اعلام نموده است. هدف تحقیق حاضر مرور سیستماتیکِ کانابینوییدهای سنتزی بود. روش: این مطالعه توصیفی-کتابخانه ­ای از نوع مروری سیستماتیک بود که در بازه زمانی 1980 تا 2019 با استفاده از همه مقالات چاپ‌شده در پایگاه داده‌های الکترونیک شاملCochrane Database Systematic ، Google Scholar، Embase، Medline، Scopus، Reviews، و Proquest و همچنین منابع داخلی نظیرIranmedex ، Irandoc، و SID صورت گرفت. یافته­ ها: یافته‏ ها نشان داد که کانابینویید­های سنتزی تاثیرات مشابه و قوی ­تری نسبت به تی اچ سی موجود در محصولات شاهدانه دارند و تعداد معدودی از آن ­ها کاربرد پزشکی یافته ­اند. کانابینوییدهای سنتزی اعتیادآورتر و مضرتر از محصولات شاهدانه هستند وگزارش ­های متعددی از مرگ ناشی از مصرف بیش از حد کانابینوییدهای سنتزی در افراد مصرف ­کننده منتشر شده است. کشورهای پیشرفته ­ای نظیر ایالات متحده آمریکا، کشورهای عضو اتحادیه اروپا، ژاپن، چین، روسیه، ترکیه و غیره کانابینوییدهای سنتزی و محصولات حاوی آن­ها را در قوانین داخلی خود غیرقانونی یا تحت کنترل قرار داده­ اند. نتیجه ‏گیری: کانابینوییدهای سنتزی و محصولات حاوی آن ­ها اعتیادآور و تهدیدی برای سلامت و امنیت عمومی هستند. خلاء قانونی در کشور و ممنوع شدن آن­ ها در کشورهای مختلف، تولید صنعتی و فروش ارزان آن ­ها در فضای مجازی، می­تواند احتمال جایگزینی کانابینوییدهای سنتزی با محصولات شاهدانه را افزایش دهد. بنابراین، نیاز مبرم به بررسی و وضع قوانین مقابله­ ای با کانابینوییدهای سنتزی در کشور وجود دارد.

  ادامه مطلب ...