شناسایی و تحلیل فضایی کانون‌های جرم خیز مرتبط با جرائم مواد مخدر در شهر مرزی ارومیه

نویسندگان
ابراهیم قربانی  فرزین قلی زادگان  حمید پناهی3   
چکیده
جرائم مرتبط با مواد مخدر ازجمله جرائمی هستند که با سرعت چشم‌گیری در حال رشد می‌باشند و تبدیل به یکی از پیچیده‌ترین معضلات جوامع بشری شده‌اند. شهرستان ارومیه یکی از شهرهای مرزی کشور بوده که به لحاظ هم‌جواری با کشورهای عراق و ترکیه در معرض بسیاری از تهدیدات ناشی از جرائم مواد مخدر بوده است. در این میان دلایل اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی بسیاری منجر به افزایش جمعیت معتادین و به‌تبع آن افزایش تقاضای مواد و آثار شوم آن‌که سبب متلاشی شدن خانواده‌ها، گسترش فحشا، سرقت و جرائم مرتبط با مواد مخدر می‌گردد، شده است. هدف از پژوهش حاضر شناسایی و تحلیل فضایی کانون‌های جرم خیز مرتبط با جرائم مواد مخدر در شهر مرزی ارومیه بوده است و با بهره‌گیری از قابلیت‌های سامانه GIS الگوهای فضایی شکل‌گیری کانون‌های جرم خیز مرتبط با جرائم مواد مخدر در شهرستان مرزی ارومیه را مورد شناسایی و تحلیل قرار داده است. روش پژوهش تحلیلی- تطبیقی بوده و برای شناسایی الگوهای فضایی توزیع جرائم از آزمون مرکز متوسط، بیضی انحراف معیار، آزمون خوشه‌بندی، شاخص‌های نزدیک‌ترین همسایه، تخمین تراکم کرنل و تحلیل شبکه استفاده‌شده است. برای بررسی رابطه تراکم نسبی جمعیت و جرائم مواد مخدر از آزمون همبستگی پیرسون استفاده‌شده است. یافته‌ها نشان می­دهد که توزیع فضایی جرائم موردبررسی در شهرستان مرزی ارومیه از الگوی خوشه‌ای و متمرکز پیروی کرده و به‌طور عمده در سطح مناطق 2 و 4 شهرستان ارومیه است. نتایج بیانگر آن است که یکی از مهم‌ترین کانون‌های جرم خیز مواد مخدر در شهر مرزی ارومیه در منطقه 4 و در امتداد اتوبان خاتم‌الانبیا، محله اسلام‌آباد 1، جاده ریحان‌آباد، وکیل‌آباد، حاجی پیرلو و کانون دومی که به همین روش شناسایی‌شده است در منطقه 2 ارومیه محدوده بین بادکی و محله کشتارگاه، باغ رضوان و اسلام‌آباد 2 می‌باشد. نتایج نهایی نشان داد بین تراکم جمعیت در این محدوده‌ها و نرخ وقوع بزهکاری در آن‌ها رابطه مستقیم وجود دارد.
 
nhk دانلود

تحلیل نقش ابعاد وبِ تاریک در گسترش جرائم مواد مخدر و روان‌گردان در فضای سایبر

مقاله 2، دوره 14، شماره 53، بهار 1398، صفحه 29-54    

نوع مقاله: کاربردی

نویسنده

ابراهیم قربانی

چکیده

زمینه و هدف: در سال­های اخیر با نفوذ پلیس به شبکه­های اینترنتیِ خرید و فروش مواد اعتیادآور، بسیاری از کاربران از لایه­های عمقی فضای سایبر که در اصطلاح وب ِعمیق نامیده می­شود، در رسیدن به اهداف خود استفاده می‌کنند. از جملۀ این لایه­ها می­توان به وب تاریک اشاره کرد. پژوهش حاضر با هدف تحلیل نقش ابعاد تأثیرگذار وبِ تاریک در گسترش جرائم مواد مخدر و روان­گردان صورت گرفته است.
روش: تحقیق حاضر از نوع توصیفی- تحلیلی با روش پیمایشی و از نظر هدف، از نوع تحقیقات کاربردی است. جامعۀ آماری پژوهش، کلیۀ متخصصان عضو در کارگروه کمیتۀ مبارزه با مواد مخدر و جرائم مجازی استان آذربایجان غربی و به تعداد 135 نفر بوده که برابر فرمول کوکران، 100 نفر از متخصصان، پرسشنامۀ تحقیق با ضریب پایایی 80/0 را تکمیل کردند. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات نیز از نرم­افزار SPSS22 استفاده شد.
یافته‌ها: تمامی ابعاد مربوط به وب تاریک شامل پنهان­سازی اطلاعات و عدم نمایۀ محتوا توسط موتورهای جستجو، ارائه اطلاعات کامل­، بی­پرده و به­روز در خصوص انواع مواد اعتیادآور و روش­های تولید و مصرف و عبور از فیلترینگ و عدم دسترسی پلیس به هویتِ واقعیِ فعالان مواد مخدر و روان­گردان نقش بسزایی در گسترش ارتکاب جرائم مواد مخدر و روان­گردان­ها داشته­اند.
نتیجه‌گیری: با توجه به عملکرد وب تاریک، فضای سایبری نقش مؤثری در گسترش جرائم مواد مخدر و روان­گردان­ها داشته است که لازم است مدیریت فضای سایبر دستخوش تغییرات اساسی شود. 

ادامه مطلب ...

تحلیل تاثیر مدیریت منابع انسانی استراتژیک بر تحقق اهداف سازمانی از طریق عملکرد پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا

فصلنامه مطالعات مبارزه با مواد مخدر

شماره 40

سال 11 صفحات 43-68

چکیده:

امروزه متمرکز شدن بر تدوین استراتژی یکی از مؤلفه­های افزایش­دهنده موفقیت برای سازمان­ها در جهان پویای کنونی به حساب می­آید. هدف از پژوهش حاضر تحلیل تاثیر مدیریت منابع انسانی استراتژیک بر تحقق اهداف سازمانی از طریق عملکرد پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا می­باشد. پژوهش حاضر از حیث روش از نوع توصیفی- تحلیلی و از جهت جمع‏آوری داده­ها از نوع پیمایشی می­باشد. جامعه آماری این پژوهش فرماندهان و مدیران پلیس مبارزه با مواد مخدر استان آذربایجان غربی و به تعداد 84 نفر بوده که تمامی اعضای جامعه به صورت تمام­شمار به عضویت نمونه آماری انتخاب و پرسشنامه­های استاندارد عملکرد سازمان با ضریب پایایی 87/0، پرسشنامه استراتژی منابع انسانی با ضریب پایایی 79/0 و پرسشنامه استراتژی سازمان با ضریب پایایی 84/0 را تکمیل نمودند. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات پرسشنامه از نرم­افزاز SPSS استفاده گردید. یافته­ها نشان داد که بعد رقابتی از ابعاد مربوط به استراتژی سازمان و بعد ثانویه از ابعاد مربوط به استراتژی منابع انسانی تأثیر معناداری بر عملکرد فرماندهان و مدیران پلیس مبارزه با مواد مخدر نداشته و این گونه از استراتژی­­ در پلیس مبارزه با مواد مخدر بکارگیری نشده است. در خصوص دیگر ابعاد استراتژی­­های سازمان و منابع انسانی، اکثر مدیران پلیس مبارزه با مواد مخدر موافق تأثیر مثبت ابعاد استراتژی­های بررسی شده (تهاجمی، تدافعی، محافظه­کارانه، پدرانه، متعهدانه، پیمانکارانه) بر عملکرد فرماندهان و مدیران می­باشند. نتایج کلی نشان می­دهد که استراتژی ­ سازمان و استراتژی ­ منابع انسانی بر عملکرد پلیس مبارزه با مواد مخدر تأثیرگذار بوده و پلیس متاثر از استراتژی­های نامبرده می­باشد.

  ادامه مطلب ...