فضای مجازی و ارتکاب جرائم علیه عفت و اخلاق عمومی

  زمینه و هدف: در سال­های اخیر فضای مجازی، از جمله عواملی بوده که نقش بسیار زیادی در ارتکاب جرائم علیه عفت و اخلاق عمومی در جامعه داشته است. پژوهش حاضر با هدف تحلیل نقش فضای مجازی در ارتکاب جرائم علیه عفت و اخلاق عمومی انجام شد.
روش: تحقیق حاضر از نظر هدف کاربردی، از لحاظ روش توصیفی و از لحاظ گرد­آوری آمار و اطلاعات به صورت میدانی از طریق پرسشنامه تهیه شد. جامعه آماری تحقیق شامل تمامی مدیران و افسران ارشد پلیس اطلاعات و امنیت عمومی و پلیس فتای استان آذربایجان غربی و به تعداد 78 نفر بوده که به صورت تمام­شمار به عنوان حجم نمونه انتخاب شدند. به‌منظور تجزیه و تحلیل اطلاعات از نرم­افزار Spss و آزمون­های آماری خی­دو و فریدمن استفاده گردید.
یافته‌­ها: یافته‌­ها نشان داد که اشتراک محتوا در خصوص تحریک، تشویق، ترغیب، تهدید یا دعوت به فساد و فحشاء و ارتکاب جرائم منافی عفت یا انحرافات جنسی، تبلیغات محتوا در خصوص تشریفات و تجملات نامشروع و غیرقانونی، هموارسازی مسیر در جهت تحریک، تشویق، ترغیب، تهدید یا تطمیع افراد به دستیابی به محتویات مستهجن و مبتذل و درنهایت انتشار، توزیع و معامله محتوای خلاف عفت عمومی دارای نقش بسزایی در ارتکاب جرائم علیه عفت و اخلاق عمومی هستند.
نتیجهگیری: نتایچ نشان داد که در بین ابعاد تحقیق، بیش‌ترین نقش در ارتکاب جرائم علیه عفت و اخلاق عمومی مربوط به مؤلفه اشتراک محتوا در خصوص تحریک، تشویق، ترغیب، تهدید یا دعوت به فساد و فحشاء و ارتکاب جرائم منافی عفت یا انحرافات جنسی با میانگین 74/3 و کمترین نقش در ارتکاب جرائم علیه عفت و اخلاق عمومی مربوط به مؤلفۀ تبلیغات محتوا در خصوص تشریفات و تجملات نامشروع و غیرقانونی با میانگین 01/1 هست.

  دانلود

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.