الگوی پی‌جویی جرائم مواد مخدر در فضای مجازی

رسانه نوظهور بازیهای رایانه ای با ویژگیهای خاص و جذاب خود، به ابزار تبلیغاتی مهمی در دست نظام‏های سیاسی تبدیل شده است. برخی از این بازیها با رویکردهای خاص تولید شده و توانسته اند امنیت داخلی برخی از کشورهای هدف را به خطر بیاندازند. پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش بازیهای رایانه ای در ارتکاب جرایم علیه امنیت داخلی به انجام رسید.این مطالعه از نظر هدف کاربردی،از لحاظ روش،ترکیبی (آمیخته) و از لحاظ گردآوری آمار و اطلاعات به صورت میدانی و از طریق پرسشنامه تهیه شد.جامعه آماری در بخش کیفی تعداد 17نفر از خبرگان،شامل گیمرهای حرفه ای و مدیران گیم نت ها،مدیران ستاد مبارزه با بازیهای رایانه ای، اساتید دانشگاه و صاحبنظران ناجا در حوزه امنیت بود. در بخش کمی نیز با توجه به مفاهیم به دست آمده،تعداد 70 نفر از بازیکنان بازیهای رایانه ای، مدیران پلیسهای مبارزه با مواد مخدر، پاوا و پلیس آگاهی ناجا، با استفاده از روش نمونه‏گیری در دسترس به عضویت نمونه آماری تحقیق انتخاب شدند. در تحقیق حاضر به جهت تحلیل داده های کیفی از نرم افزار MAXQDA و برای تحلیل توصیفی و استنباطی داده-های حاصل از پرسشنامه کمی از نرم افزار SPSS استفاده شد. نتایج نشان داد این بازیها میتوانند از طریق چهار رویکرد مجزا در تشویق بازیگردانان به ارتکاب جرایم علیه امنیت داخلی نقش قابل توجهی داشته باشند. این رویکرد ها عبارت بودند از 1-اسلام ستیزی و ایران هراسی، 2-ترویج خشونت و بی قانونی، 3-ترویج فرهنگ غربی و در نهایت 4-شیوع اعتیاد و گرایش به قاچاق مواد مخدر و روانگردان‏های نوظهور
 
ادامه مطلب ...

بازی های رایانه ای و ارتکاب جرایم علیه امنیت داخلی

رسانه نوظهور بازیهای رایانه ای با ویژگیهای خاص و جذاب خود، به ابزار تبلیغاتی مهمی در دست نظام‏های سیاسی تبدیل شده است. برخی از این بازیها با رویکردهای خاص تولید شده و توانسته اند امنیت داخلی برخی از کشورهای هدف را به خطر بیاندازند. پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش بازیهای رایانه ای در ارتکاب جرایم علیه امنیت داخلی به انجام رسید.این مطالعه از نظر هدف کاربردی،از لحاظ روش،ترکیبی (آمیخته) و از لحاظ گردآوری آمار و اطلاعات به صورت میدانی و از طریق پرسشنامه تهیه شد.جامعه آماری در بخش کیفی تعداد 17نفر از خبرگان،شامل گیمرهای حرفه ای و مدیران گیم نت ها،مدیران ستاد مبارزه با بازیهای رایانه ای، اساتید دانشگاه و صاحبنظران ناجا در حوزه امنیت بود. در بخش کمی نیز با توجه به مفاهیم به دست آمده،تعداد 70 نفر از بازیکنان بازیهای رایانه ای، مدیران پلیسهای مبارزه با مواد مخدر، پاوا و پلیس آگاهی ناجا، با استفاده از روش نمونه‏گیری در دسترس به عضویت نمونه آماری تحقیق انتخاب شدند. در تحقیق حاضر به جهت تحلیل داده های کیفی از نرم افزار MAXQDA و برای تحلیل توصیفی و استنباطی داده-های حاصل از پرسشنامه کمی از نرم افزار SPSS استفاده شد. نتایج نشان داد این بازیها میتوانند از طریق چهار رویکرد مجزا در تشویق بازیگردانان به ارتکاب جرایم علیه امنیت داخلی نقش قابل توجهی داشته باشند. این رویکرد ها عبارت بودند از 1-اسلام ستیزی و ایران هراسی، 2-ترویج خشونت و بی قانونی، 3-ترویج فرهنگ غربی و در نهایت 4-شیوع اعتیاد و گرایش به قاچاق مواد مخدر و روانگردان‏های نوظهور 
ادامه مطلب ...