ارائه الگوی توانمن دسازی منابع انسانی به منظور مقابله با قاچاق کالا در فضای مجازی

بر اساس بخشی از بیانیه ارزش ها، فضای مجازی جمهوری اسلامی ایران در افق 1404 ه.ش باید مبتنی بر قانون گرایی، آزادی مسؤولانه، انضباط اجتماعی، سبک زندگی اسلامی– ایرانی، اخلاق مداری، سالم، ایمن، مفید، برخوردار از نیروی انسانی متخصص، ماهر، مؤثر و کارآمد باشد. پژوهش حاضر با هدف ارائه الگوی توانمند­سازی منابع انسانی به منظور مقابله با قاچاق کالا در فضای مجازی توسط سازمان­های مسؤول در استان آذربایجان­غربی انجام شد. روش تحقیق، کیفی - کمّی و از نوع اکتشافی بود. گردآوری داده­های کیفی و کمّی، به ترتیب با بهره گیری از مصاحبه های نیمه ساختار یافته و پرسشنامه محقق ساخته روا و پایا، انجام شد. جامعه آماری شامل 15 نفرخبرگان انتظامی، مدیریتی و دانشگاهی و 110 نفر مدیران و کارکنان ارشد پلیس آگاهی فرماندهی انتظامی و سازمان تعزیرات حکومتی استان آذرباجان غربی که با استفاده از جدول مورگان 86 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. آمار توصیفی و استنباطی، آزمون های ناپارامتریک خی دو و فریدمن، و نرم­افزارSpss22  استفاده شده است. مطالعه حاضر منجربه شناسایی چهار بُعد موثر در توانمندسازی منابع انسانی به منظور مقابله با قاچاق کالا در فضای مجازی گردید. همچنین، پنج شاخص­ برای هر بُعد از الگوی تحقیق احصاء و اثربخشی هر یک از ابعاد و شاخص­های تحقیق از دید پاسخگویان مثبت ارزیابی گردید. الگوی نهایی توانمندسازی منابع انسانی به منظور مقابله با قاچاق کالا در فضای مجازی توسط سازمان­های مسؤول در استان آذربایجان­غربی، ارائه شد.

  ادامه مطلب ...

تاثیر رهبری خدمتگزار بر فضیلت سازمانی با آزمون نقش میانجی تحول نظام اداری (مطالعه موردی: فرماندهی انتظامی شهرستان ارومیه)

رهبری خدمتگزار عبارت است از درک و عمل رهبر به گونه‌ای که منافع دیگران را برتمایل و علاقه شخصی خویش مرجح می‌داند. هدف اصلی تحقیق حاضر تاثیر رهبری خدمتگزار بر فضیلت سازمانی با آزمون نقش میانجی تحول نظام اداری در فرماندهی انتظامی شهرستان ارومیه بود. روش تحقیق حاضر توصیفی – پیمایشی و جامعه آماری مربوط به کلیه کارکنان فرماندهی انتظامی شهرستان ارومیه بوده که با استفاده از فرمول کوکران، حجم نمونه آماری 169 نفر به روش نمونه­گیری طبقه­ای تصادفی به عضویت اعضای نمونه آماری تحقیق انتخاب شدند. ابزار سنجش تحقیق، پرسشنامه­های روا و پایای فضیلت سازمانی کارمون (2004)، رهبری خدمتگزار تیلور (2002) و تحول نظام اداری محقر (1389) بود. به منظور تجزیه و تحلیل داده­ها از روش معادلات ساختاری به کمک نرم­افزار لیزرل استفاده شد. یافته­ها نشان داد که رهبری خدمتگزار بر فضیلت سازمانی با تاکید بر نقش میانجی تحول نظام اداری در فرماندهی انتظامی شهرستان ارومیه تاثیر دارد. نتایج تحقیق بیانگر تاثیر مولفه­های رهبری خدمتگزار و تحول نظام اداری بر فضیلت سازمانی و همچنین تاثیر مولفه های رهبری خدمتگزار بر تحول نظام اداری بود.  ادامه مطلب ...

مروری بر ماده روانگردان متامفتامین

متامفتامین ماده ای محرک از گروه آمفتامین‌ها بوده و بسیار اعتیادآور است. تحقیق حاضر به بررسی اجمالی روش های سنتز، شناسایی و اندازه گیری متامفتامین و چگونگی ظهور و گسترش آن در سرتاسر دنیا پرداخته است. سوء استفاده این ماده یکی از معضلات مهم بهداشتی و اجتماعی در اغلب جوامع بشری به خصوص جمعیت جوان می باشد و عدم آگاهی از آثار و ویژگی های این ماده می تواند نگران کننده بوده و ضربات سنگین و جبران ناپذیری را تحمیل کند. در ایران امروز نیز همانند کشورهای صنعتی و پیشرفته، یکی از شایعترین مواد صنعتی، متامفتامین است. متامفتامین در همه جای دنیا به عنوان ماده ای با درجه تخریب بالا شناخته می‌شود. اما در ایران به جز عوارض جسمی و روانی برای مصرف کننده، رد پای این ماده در ماجراهایی چون جنون و گاهی پرونده های قتل دیده می‌شود. برابر آمار مرگ و میر ناشی از مصرف مواد مخدر درصد بالایی از این مرگ و میرها به خاطر مصرف مواد صنعتی بالاخص آمفتامین ها هستند. لذا آشنایی با خواص فیزیکی و شیمیایی این ماده جزء ضرورت ها و نیازهای جامعه جوان امروز به شمار می رود و با توجه به اینکه برای پیشگیری از هر پدیده ای، شناسایی منابع تولیدی و عوارض آن پدیده ضرورت دارد، این نوشتار قصد دارد با مروری بر تاریخچه و پیشگامان ظهور متامفتامین، اطلاعاتی دقیق از این ماده، روشهای شناسایی و اندازه گیری آن و آثار و پیامدهای ناشی از مصرف آن در اختیار مخاطبین قرار دهد.

  ادامه مطلب ...