نقش رسانه مجازی در توسعه بازارچه‌های مرزی

قدرت رسانه‌ها در ساماندهی و کنترل افکار عمومی جهان و تأثیرگذاری بر سیاست، فرهنگ و افکار ملت‌ها آن‌چنان اهمیت یافته که گفته می‌شود در حال حاضر، هیچ قدرتی در دنیای امروز بالاتر از قدرت رسانه که شکل‌دهنده افکار عمومی می­باشد، نیست. پژوهشحاضرباهدف بررسی نقش رسانه مجازی در توسعه بازارچه‌های مرزی استان آذربایجان غربی به انجام رسید. پژوهش ازنظر هدف کاربردی، ازلحاظ روش توصیفی- پیمایشی است. گردآوری آمار و اطلاعات به‌صورت میدانی و از طریق پرسشنامه جمع­آوری گردیده است. جامعه آماری این تحقیق کلیه کارشناسان آگاه به موضوع تحقیق در پلیس فتا، مرزبانی، گمرک و اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان آذربایجان غربی و به تعداد 94 نفر بوده که 75 نفر از کارشناسان متخصص در موضوع، با استفاده از روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌بندی‌شده انتخاب گردیدند. برای تجزیه و تحلیل داده­ها از نرم‌افزار SPSSویرایش 22 و آزمون آماری تی- تک نمونه‌ای استفاده شد. یافته‌ها نشان می­دهد که هر چهار مؤلفه تحقیق 1- آگاه‌سازی از طریق رسانه مجازی،2- رونق گردشگری در مناطق مرزی از طریق رسانه مجازی، 3- مشارکت اجتماعی از طریق رسانه مجازی، 4- اعتمادسازی از طریق رسانه مجازی با اطمینان 99 درصد در توسعه بازارچه‌های مرزی در استان آذربایجان غربی نقش دارند. نتایج نشان می­دهد که آگاه‌سازی از طریق رسانه مجازی دارای بیشترین و اعتمادسازی از طریق رسانه مجازی دارای کمترین نقش در توسعه و رونق بازارچه‌های مرزی می‌باشند 
ادامه مطلب ...