ارائه الگوی ارزیابی عملکرد فرماندهان و مدیران مبتنی بر بیانیه گام دوم انقلاب

زمینه و هدف: مقام معظم رهبری (مدظله العالی) پژوهش‌های پیش‌برنده و منتهی به اجرا در تمام زمینه‌ها را مورد تأکید قرار داده‌اند؛ چنانکه همین سَبک را در ” بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی” مطرح کرده‌اند. تحقیق حاضر با هدف ارائه الگوی ارزیابی عملکرد فرماندهان و مدیران مبتنی بر بیانیه گام دوم انقلاب از نظر مدیران و فرماندهان  ستاد فرماندهی انتظامی استان آذربایجان غربی صورت پذیرفت است.
روش: تحقیق حاضر ترکیبی و از نوع تحقیقات اکتشافی (آمیخته) می‌باشد. جامعهمورد مطالعهدربخشکیفی پژوهشکه بر اساس نظریه داده­بنیاد صورت گرفت، شامل 9 نفر خبرگان (معاونین و روسای ادارات فرماندهی انتظامی استان آذربایجان غربی که بر اساس اصل اشباع نظری)ودر بخشکمیشامل49 نفر از کلیهفرماندهان و مدیران ارشد شاغل در ستاد فرماندهی انتظامی استان آذربایجان غربی بود که با استفاده از روش نمونه‏گیری تمام­شمار به عضویت اعضای نمونه آماری تحقیق انتخاب شدند. برای محاسبهپایایی پرسشنامه بخش کیفیازروشپایاییبیندوکدگذار با نتیجه نهایی (%72) و برایمحاسبهپایایی بخش کمیازضریبآلفایکرونباخ با نتیجه نهایی (83/0)استفاده شده است.
یافته­ها: یافته­های حاصلازتحلیلمحتوایمصاحبه­هانشانداددر فرایند ارزیابی عملکرد فرماندهان و مدیران با رویکرد بیانیه گام دوم انقلاب بایستی تعداد 7 بعد، 27 مولفه و 122 شاخص (مفهوم) مد نظر باشد.
نتیجه‌گیری: نتایج به‌دست آمده نشان داد ترتیب اولویت ابعاد شناسایی شده در ارزیابی عملکرد مدیران و کارکنان فرماندهی انتظامی استان آذربایجان غربی با رویکرد بیانیه گام دوم انقلاب به صورت 1- مدیریت جهادی، 2-  ترویج سبک زندگی ایرانی- اسلامی، 3- جانشین پروری (جوانگرایی وتوانمندسازی جوانان)،  4- تکیه بر دین و اخلاق، 5- توجه به علم و پژوهش، 6- مسئولیت‌پذیری و پاسخگویی و در نهایت 7- فرهنگی تربیتی خواهد بود. 

ادامه مطلب ...

ارزیابی عملکرد و رتبه بندی دفاتر خدمات الکترونیک پلیس10+ استان آذربایجان غربی

زمینه و هدف:  بهبود مستمر عملکرد سازمان­ها، نیروی عظیم هم‌افزایی برای توسعه و ایجاد فرصت‌های تعالی سازمانی را به همراه داشته و بدون اندازه‌گیری و ارزیابی امکان‌پذیر نیست. تحقیق حاضر با هدف ارزیابی عملکرد مالی و غیرمالی دفاتر الکترونیک پلیس10+ استان آذربایجان غربی انجام شد.
 روش‌شناسی: این پژوهش از حیث روش، توصیفی- تحلیلی و از لحاظ گردآوری داده­ها از نوع تحقیقات پیمایشی بود. جامعه آماری تحقیق، کلیه کارکنان دفاتر خدمات الکترونیکی انتظامی پلیس 10+ و به تعداد 85 نفر بوده که به صورت تمام­شمار به عضویت نمونه آماری انتخاب و پرسشنامه محقق­ساخته تحقیق با ضریب پایائی 80/0 را تکمیل نمودند. داده­های تحقیق با بهره‏گیری از روش فرایند تحلیل سلسله مراتبی و استفاده از نرم­افزار Expert Choice وزن­دار گردیدند. از تکنیک TOPSIS نیز جهت رتبه­بندی دفاتر استفاده شد.
یافته‌ها: رتبه­بندی ابعاد تحقیق نشان داد که در بین ابعاد شش­گانه کارت امتیازی متوازن، بعد مشتری از اهمیت بسیار بالایی برخوردار می­باشد و برنامه­ریزی و سرمایه­گذاری اصلی دفاتر بایستی بر روی مهمترین بعد یعنی بعد مشتری صورت پذیرد.
 نتایج: نتایج نشان داد ابعاد مربوط به نیروی انسانی، مالی، فرآیندهای داخلی، مدیریت و توسعه و نوآوری به ترتیب به عنوان ابعاد تاثیرکذار در ارزیابی عملکرد دفاتر مطرح می­باشند. در این ارزیابی شعبه امینی ارومیه رتبه اول و شعبه رجایی چالدران رتبه آخر را کسب نمودند. نتایج کلی بیانگر این بود که موفقیت مرهون اهمیت دادن به اولویت­ها است.

                                                                   

ادامه مطلب ...