شگردهای بازاریابی مجازی (تبلیغات اینترنتی) در توسعه کسب و کار باندها و شبکه های مواد مخدر

نشریه: دانش مبارزه با مواد مخدر

شماره : 2 دوره 6 پاییز  و زمستان 1397

نویسندگان: ابراهیم قربانی

چکیده:

در روزگار کنونی و به جهت رشد سریع فناوری­های اطلاعاتی و ارتباطاتی نوین و از همه مهم­تر گسترش کاربران فضای مجازی، شرایط و روش­های کسب و کار و سبک تبلیغات جذب مشتریان مواد مخدر، مدام در حال تغییر و تحول است. بازاریابی مجازی یا بازاریابی الکترونیکی یکی از گزینه­هایی است که توانسته است در گسترش بازار مواد مخدر و ترویج اعتیاد نقش بسزایی داشته باشد. هدف از تحقیق حاضر بررسی روش­های بازاریابی مجازی (تبلیغات اینترنتی) در توسعه کسب و کار باندها و شبکه­های مواد مخدر می­باشد. پژوهش حاضر که از حیث روش از نوع توصیفی- تحلیلی و از لحاظ گردآوری اطلاعات از نوع کتابخانه­­­ای­ می­باشد؛ با بررسی ادبیات موضوع و کاوش در مقالات و تحقیقات پیشین انجام شده است. یافته­ها نشان داد بازاریابی اینترنتی مواد مخدر، می­تواند مبتنی بر روش­های 1- طراحی و راه­اندازی صفحات مبتنی وب، 2- استفاده از بنرهای تبلیغاتی ثابت، انیمیشن و کلیک­خور، 3- استفاده از هویت افراد مشهور در امر تبلیغ، 4- ایجاد انجمن­ها و تالارهای مباحثه، 5- ایجاد چت­روم­ها، 6- استفاده از تبلیغات کلیکی در بستر اینترنت، 7- ایمیل مارکتینگ، 8-استفاده از تیزرها و فیلم­های تبلیغاتی، 9- راه­اندازی کانال­های تبلیغاتی در شبکه­های اجتماعی و در نهایت 10- استفاده از تبلیغات سمعی در وب­سایت­ها و شبکه­های اجتماعی باشد. نتایج نشان می­دهد بازاریابی مجازی یا به عبارتی بازاریابی الکترونیک و اینترنتی سبب بهبود فرایندهای کسب و کار باندها و شبکه­های مواد مخدر از جمله 1- اختفای هویت مجرمان،2- دسترسی آسان و 24 ساعته به محصولات و خدمات برای مشتریان، 3- از بین بردن واسطه ها در بازار و فروش مستقیم، 4- سرعت و کثرت بازاریابی و جذب مشتریان جدید و  .... می­شود.  ادامه مطلب ...